تاریخ : دو شنبه 18 مهر 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

بدنبال انتشار خبر غم انگيز ديگري از سقوط يك هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي ايران اير در اروميه و جان باختن ده ها تن از ايرانيان در آن, يكي از خوانندگان كه در زمان حكومت شاهنشاهي از دست اندركاران صنعت هوانوردي ايران بوده و امروز بعنوان بازنشسته اي در سوئد نظاره گر حال و روز امروز شركت هواپيمايي ملي ايران است مطلب جالبي را تحت عنوان "پرواز نيويورك – تهران بلندترين پرواز غير تجاري جهان در زمان خود " براي سايت ارسال نموده است كه عينا در ذيل منتشر مي شود:پرواز نيويورك – تهران بلندترين پرواز مسافري جهان در زمان خودهنگامي كه اولين پرواز شركت هواپيمايي ايران اير در سال 1976 (سه سال قبل از انقلاب) از فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران بسوي نيويورك به پرواز در آمد افتخاري تاريخي نيز بنام شركت هواپيمايي ملي ايران به ثبت رسيد. اين پرواز بلندترين پرواز غير تجاري بدون توقف در دنيا بود كه تا آن زمان انجام مي شد و خيلي زود تبديل به سمبلي از عزم و بلندپروازيهايي ملتي شد كه با اميد به آينده در قلب هاي جوانانش, با چنان سرعتي بي همتا به پيش مي تاخت كه حسادت همه ملل منطقه را بر مي انگيخت.در واقع ايده ساخت هواپيماي بوئينگ 747 اس پي به خاطر پرواز تهران- نيويورك ايران اير مطرح شد كه در زمان شروع (سال 1976) بلندترين پرواز غير تجاري در دنيا به حساب مي آمد. پس از آن اولين سفارش بوينگ ۷۴۷-100 بي در ماه ژوئن سال 1978 از سوي شركت هواپيمايي ايران اير تسليم شركت هواپيماسازي بوئينگ گرديد و در ماه اوت سال 1979 اولين هواپيماي بوينگ ۷۴۷-100 بي براي ايران اير ساخته شد (منبع: اطلاعات شركت بوئينگ / دانشنامه ويكي پديا).شركت هواپيمايي ايران اير, در ايراني كه دست دوستي اش به سوي همه ملل جهان دراز بود, در مدت زمان كوتاهي موفق شد تا بعنوان يك شركت هواپيمايي مدرن, امن و بلند پرواز به چنان پرستيژ و موقعيت بين المللي برجسته اي دست يابد كه حتي تصور آن براي مقامات حمل و نقل هوايي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز دور از ذهن بود.


اليزابت تيلور هنرپيشه برجسته در اولين پروازمستقيم ايران اير مابين ايران و آمريكا. ايستاده در كنار خانم تيلور اردشير زاهدي سفير شاهنشاهي ايران در واشنگتن , دو ميهماندار ايران اير در لباس هاي سنتي ايران و منوچهر گودرزي سركنسول ايران در نيويورك
برنامه همچنين بر اين بود كه با وارد كرن هواپيماهاي از نوع "كنكورد" به ناوگان پروازي ايران اير مدت زمان پرواز از تهران به شهرهاي مهم و دوردست جهان كمترين آن در تمامي منطقه خاورميانه باشد و سپس با آغاز بهره برداري از فرودگاه بين المللي آريامهر تهران اين فرودگاه تبديل به بي رقيب ترين فرودگاه ترانزيت نه تنها منطقه بلكه در كل قاره آسيا گردد.در فيلم تبليغاتي زير متعلق به شركت ايران اير كه به زبان انگليسي از شبكه هاي تلويزيوني كشور آمريكا در دهه 70 ميلادي پخش مي*شد گزارشگر و مسافري مي گويد: ... در نيويورك سوار هواپيماي بويينگ 747 شدم و دقيقاً يازده ساعت و پانزده دقيقه بعد در پايتخت زيبا و هيجان انگيز ايران، تهران فرود آمدم. در ضمن ايران*اير, يك مايل فراتر از هواپيماهاي ديگر در هوا پرواز مي*كند. پرواز بسيار راحت و آرام بود. غذاي عالي پارسي خوردم، و از ميهمان نوازي خوب پارسيان لذت بردم. حالا آماده ام كه به سياحت تهران و ديگر ديدنيهاي سرزمين هزار و يك شب بروم...



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید